Ini Buku Conteng Hikari ^(^_^)^

the chosen light

Qalam: Best of Friends June 24, 2009

Filed under: Uncategorized — hikari2211 @ 4:55 pm

kne marah

isnt it weird,

when you think you know everything about someone,

and in a split second you know nothing about her.

isnt it weird,

just now you guys were soooo close that you’d think nothing in this world  could make u apart,

but just after that suddenly you feel she’s faaarr faarrr away in a place u can’t reach.

maka tahulah aku,

Allahlah yg menghubungkan kami,

bukannya kerana baiknya aku atau kerana friendlynya dia.

dan Allah boleh menariknya bila2 masa,

jika kita x bersyukur dgn nikmat ukhwah ini.

di mana silapnya?

mungkin ade yg kita buat Allah marah.

mungkin exam ini sedikit sebanyak sudah melarikan fokus kita pd Dia.

mungkin,…

mungkin juga Aku yg perlu bermuhasabah,

membaiki cacat celaku,

membaiki hubunganku dgn Allah.

moga2 Dia membaiki hubunganku dgn makhluk2nya,

dgn dia yg aku kasihi,..

sahabat,

aku minta maaf  atas segala kekuranganku.

sekiranya dlm diriku sememangnya hanya ada 99% keburukn dan hanya 1% kebaikan,

sudikah engkau berkawan lagi dgnku?

kerana aku sedar,

aku tidak sesempurna sahabat2mu di luar sana yg kau tatapi blognya dgn mata bersinar2,

aku tidak seakhwat yg engkau harapkan,

aku suka marah2, merajuk tak tentu pasal, berkira, suka tinggikan suara,

aku mmg tak tahu malu tapi,…sudikah kau berkawan lagi denganku?

sudikah kau berkawan lagi dgnku?

kerana aku ingin sungguh jadi sesempurnamu….

yg menyayangimu dengan ketidaksempurnaanmu,

hikari

p/s: saya minta maaf kepada sesape yg saya pernah buat silap….saya minta maaf…friends?

Advertisements
 

12 Responses to “Qalam: Best of Friends”

  1. rusydee Says:

    bak kata encik fakhrulrazi, “erti hidup ni pada menyampaikan, bukan memberi”

  2. muharikah Says:

    salam ,

    adik hikari..

    gaduh dengan mut ke? ehhehe… jangan gaduh2 eh dik sayang…

    terkadang gaduh2 inilah kita akan lebih rapat dengan orang tu..

    cane exam semua?
    oke ke?

    baru dapat online skrg…huhuh…

  3. hikari Says:

    walaikumussalam kak
    haha xdela…
    besela pompuan ni ade time2 dia terlebih sensitif sket.
    heheh
    insyaAllah lebih rapat… =)
    yayy mlm ni jumpa akak~!

    p/s:…saya sudah tidak tahan dgn exam2 ini…lagi satu paper…uhukk~ (T_T)

  4. e-rah Says:

    Saya Athirah, pelajar tahun 1 sekolah rendah. Athirah ada cerita nak sampaikan. Hari ini Athirah belajar sains dengan cikgu Nurul. Cikgu Nurul ajarkan Athirah tentang pelangi. Cikgu kata, pelangi cantik sangat sebab dia warna warni. Cikgu kata pelangi ada 7 warna iaitu Merah, Jingga, Kuning, Hijau, Biru, Indigo dan Ungu.

    Disebabkan cikgu kata pelangi keluar selepas hujan, Athirah pun naik bukit belakang rumah Athirah dengan mak Athirah selepas hujan. Athirah tunggu pelangi keluar dekat situ. Bila cahaya matahari keluar dari belakang awan, Athirah nampak pelangi. Athirah sangat gembira. Pelangi memang cantik, indah dan menawan Athirah. Setiap kali selepas hujan sahaja, Athirah mesti naik bukit tu utk tengok pelangi. Bila Athirah tengok pelangi je, Athirah selalu jerit dekat dia “Pelangi…teruskan bersinar!”

    Kini, Athirah naik tahun 2, ada satu kejadian pelik yang memeningkan Athirah. Satu hari tu, Athirah tunggu pelangi dekat bukit sama lepas hujan. Kali ini Athirah tengok pelangi tu pelik sangat. Pelangi tu buat Athirah sedih. Pelangi tu dah tak seindah dahulu. Athirah tengok ada 1 warna asas dia dah hilang – biru. Pelangi tu nampak cacat. Dua tiga kali selepas itu Athirah tengok pelangi masih sebegitu, tak seindah dahulu. Athirah pelik. Kali ini Athirah selalu jerit kat pelangi tu “pelangi… kenapa?”

    Athirah cari cikgu sains Athirah masa Athirah tahun 1, cikgu Nurul. Athirah jumpa cikgu Nurul. Athirah tanyakan pada cikgu Nurul. Athirah ceritakan dari awal sampai apa yang Athirah tengok sekarang. Cikgu Nurul kemudian bagi jawapan mudah. Cikgu Nurul kata “pelangi tu dah buat silap, sebab tu dia dah tak indah. Cikgu rasa, semenjak Athirah tengok dia tiap-tiap kali dan suruh dia bersinar, pelangi tu cuba terus bersinar sebab Athirah sendiri. Dia dah tak bersinar sebab Allah. Sebab tu pelangi tu dah tak indah”

    Athirah jadi pelik, tapi mungkin betul kata cikgu. Athirah naik bukit berkali-kali lagi selepas hujan, Athirah tengok pelangi memang tak berubah. Pelangi jadi cacat dan buruk dengan hilang 1 warna dia. Athirah tak suka. Athirah rasa kasihan dengan pelangi. Athirah rasa Cikgu Nurul kata betul. Athirah tulis surat. Athirah buat dalam bentuk layang-layang kertas. Athirah nak terbangkan dia tinggi-tinggi masa pelangi tu keluar. Kemudian, Athirah nak lepaskan layang-layang tu supaya pelangi boleh baca surat Athirah.

    Sekarang Athirah dah gembira. Ramai kawan-kawan Athirah tengok pelangi dan dia kata pelangi dah cantik dan indah. Cikgu Nurul pun kata pelangi dah indah dan menyinar ceria. Tapi Cikgu Nurul pelik apa yang Athirah buat sampai pelangi tu cantik dan indah balik. Athirah bagi tahu je, Athirah ada utus surat kat pelangi. Cikgu tanya kat Athirah, Athirah tulis apa. Athirah pun jawab, sebenarnya Athirah tulis :

    “sang pelangi indah, Athirah sedih tengok pelangi. Cikgu kata pelangi dah buat silap sebab bersinar kerana Athirah, bukan kerana Allah. Mana pelangi boleh buat macam tu. Pelangikan hamba Allah. Pelangi kena bersinar kerana Allah, bukan kerana Athirah tengok pelangi cantik. Pelangi jadi buruk kalau buat macam tu. Pelangi kena utamakan Allah macam mak Athirah kata. Lepas ini, Athirah takkan tengok pelangi dah supaya pelangi boleh bersinar kerana Allah. Lepas ni, Athirah takkan naik bukit ni dah tengok pelangi. Pelangi lagi senang bersinar kerana Allah kalau macam tu. Athirah takkan tengok pelangi dah lepas ni, supaya pelangi tahu Athirah bukan nak tengok pelangi cantik sebab Athirah. Athirah nak pelangi cantik kerana Allah. Rasa tu je Athirah nak cakap, Athirah harap pelangi akan terus bersinar kerana Allah ye. Athirah pergi dulu. Terus bersinar indah sang pelangi…!! Teruskan…! ^_^ ”

    * cerita ini sekadar tauladan
    * 1 warna yang hilang = ikhlas

  5. drmuthiah Says:

    ha3
    ari2 jer gafuh dgn nor nie akak…
    immune dah 😛

    knp dgn en.rusydee tuh?huhu

  6. meezan Says:

    nor…guane nok subscribe blog mung nih?
    hahahahaha!

  7. Hussaini Says:

    Tak senang kan nak jaga ukhwah..
    Semoga Allah menyatukan hati kita semua

  8. lumut Says:

    bila kita gembira ..bahagia..kita lupa siapa dia pemberi kebahagiaan..
    angkuh dan bongkak itu lah kita..
    sampai kita terlupa dan tidak sedar..
    lalu kita terus menjadi buta..
    yang kita sebenarnya sudah melupakan cinta si Dia dek kerana mengejar nikmat cinta mnusia..
    aku juge begitu..aku tidak malu utk mengaku itu.

    tahukah kita si Dia itulah yang memegang hati2 kita?
    mintalah padanya..
    agar hubungan sesama manusia saling terpelihara..
    nice blog.=)

  9. rusydee Says:

    bila nak update ? selamat hari rayeee


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s