Ini Buku Conteng Hikari ^(^_^)^

the chosen light

ReKreAsi MiNdA~ February 27, 2009

Filed under: Uncategorized — hikari2211 @ 8:22 am

salam.
lama x update.ish3. haa..chooo~!!! (habuk+debu masok dlm idung)

cuba teka pic di bwh mengenai apa?
jom bentangkan teori masing2..hehe
sape btol dpt adiah..(muthiah sponsor =p)

(i’ll post my version later)

jaa..matane~! (^_^)v

guess-1

d181d0bad0b0d0bdd0b8d180d0bed0b2d0b0d0bdd0b8d0b50003

Advertisements
 

23 Responses to “ReKreAsi MiNdA~”

  1. naim Says:

    tade org jwb lagi ek.

    meh nk try.

    jawapan versi pendek tersurat tersirat berdasarkan setiap gambar :

    1.suasana@persekitaran yang amat membina, terbina, terlindung, terjaga, aman, nyaman, bahagia dan kondusif.

    2.ujian kesusahan/negatif datang melanda dari luar menyebabkan ujian dr dalam diri juga membadai, mengganggu gugat apa yang dibina, dijaga, mendorong kepada kesedihan, keharuan, kegelisahan, down dsb

    3. ujian no2 melemahkan penjagaan diri/jiwa/hati etc. melemahkan, menyebabkan terdorong dan terbukanya jalan kepada ujian seterusnya yang berupa kesenangan/keseronokan/al hawa. mase ni la grass will always look greener on the other side. yg x nampak sblm ni dah nampak.

    4. terpengaruh dgn ujian dlm no3 dan tergerak jauh dr no.1. bila terantuk baru tengadah. sedar no3 bukanlah jalan yg betul, ianya tidak seindah yang digambarkan, rupanya hanyalah kegembiraan yg sementara yang diharungi tanpa pengakhiran yang jelas. sedar persekitaran yg no1 lah yg diingini selama ini. ingin bergerak kembali ke asal tapi sukar, terbeban.

    n if ada sambungan i think it should be like this

    5. yang terjaga sedar salah seorg dari mereka dihanyut arus, datang meringankan beban, menyelamat dan akhirnya membawa kembali ke no1. (mcm wonderpet) =p

    btw inilah dia proses kehidupan menuju yang satu yg x lekang dek ujian yang kadang2kala kita tak sedar teruji.

    maybe melencong jauh dari interpretasi pelukis, hanya sekadar pendapat.

    wah, da jadi karangan budak sekolah rendah pulak~!!!! haha.

    ps: frog in a well won’t know the ocean. but is it really necessary for the frog to go out to the ocean?

  2. aizadiha Says:

    naim dh jawab..hu3
    tambahan: yang gbr last tu..binaannye dh lebih tinggi. 3x ganda dr manusia2. nampaklah, sesuatu binaan yang kita bina; cntoh: binaan dakwah.. satu hari nanti iAllah memang akan naik juga..with or without us. so..kalau kita tak sabar waktu membinanya, x tahan ujian,godaan syaitan.. kita akan terkeluar dan susahlah nk masuk kembali..

    dan bila islam,cthnye- dah naik.. sedih la kalau kita hanya menjadi org2 yang duduk di luar memerhatikan.

    its either IN or OUT,remember?
    masuklah islam seluruhnya…2;208

  3. drmuthiah Says:

    🙂
    ana takley teka coz ana dah dicanangkan jadi pensponsor hadiahnya (^_^)v

  4. dR.diDie=) Says:

    seronok2 bce komen2 korg..membuatkan sye terpikir sambil tersenyum sendiri..huhu..alangkah beruntungnya bagi org2 yg mahu berfikir..jzzk!

  5. ain Says:

    salam..nice blog..sdg bloghopping terjumpa blog hikari..nice n informative.congrate!

  6. musegalo Says:

    salam…blog yg menarik…truskan2…nak mintak link bleh x?

  7. naim Says:

    with or without us
    in or out
    menusuk tu. hU~

  8. saufi Says:

    salam..
    pengisian yg bermanfaat dan amat menarik sy kira..
    terutama dari segi lukisan..

    minta link ya, saudari~
    (^_^)

  9. skeboolat Says:

    Siapakah yang lebih kau sayang?

    Hatiku terlalu kerdil
    Kenapa kau muatkan luka duka
    Terlalu besar di dalamnya?
    “Lihat”, balasnya
    Matamu lebih kerdilnya
    Tapi kenapa bisa melihat seluruh alam?
    Hatiku sudah retak
    Kenapa kau masukkan derita
    Terlalu banyak di dalamnya?
    “Tengok”, balasnya
    Otakmu lebih retaknya
    Tapi kenapa bisa memikir perkara hitam?
    Hatiku butuh bahagia
    Kenapa kau letakkan sengsara
    Terlalu pedih di dalamnya?
    “Berhenti”, balasnya
    Kau mahu bahagia dengan siapa?
    Tuhanmu atau manusia?
    Hatiku semakin buntu
    Kenapa kau tanya persoalan dungu
    Terlalu keliru di dalamnya?
    “Dengar”, balasnya
    Aku ingin mengkhabarkan
    Kebahagiaan bukanlah kebahagiaan
    Jika diakhirnya kegagalan
    Dan kegagalan bukanlah kegagalan
    Jika diakhirnya kebahagiaan
    Jika kau mahu bahagia dengan Tuhan
    Cinta dengan manusia harus kau kalahkan
    Kerna jika kau kalah dengan cintamu
    Mana mungkin bahagia datang bertamu
    Hanya nafsu yang tak jemu merayu
    Apa kau lihat semua yang ketawa itu bahagia?
    Tidak!! Mereka berpura-pura hanya sandiwara
    Semua itu dusta semata
    Semua itu sementara
    “Fikir”, balasnya
    Bila kau mahu pulang?
    Mungkin esok lusa roh kita akan terbang
    Tika itu semuanya bertandang
    Tika itu semuanya pulang
    Tika itu rahmat datang
    Tika itu azab menjulang
    Tika itu hanya kita seorang
    Hanya kau seorang
    Siapakah yang lebih kau sayang?

    Nukilan: mo.fa.mz

  10. whitesabre Says:

    wah…nak link gak la…
    a picture paints a thousand words…

  11. skeb00lat Says:

    jiwang hanya untuk org jiwang —> meknor

  12. Muna Says:

    salam..blog yg sgt informative yet ceria~~ mantap! 🙂 yup, a picture worth a thousand words~~minta izin nak letak link yek …

    salam ukhuwah dr
    ur sis in islam
    cork,ireland 🙂

    • hikari2211 Says:

      wsalam muna…sile2..moga bermanfaat..muna org cork yer?taaruf sket…nk buka blog muna tp url tu invalid…

  13. ema Says:

    salam ukhuwah.. nk link jugak eh.. hihi..best2, suke tgk kartun comel2 nih.. tapi penuh makna tersurat dan tersirat… hehe.. keep it up! bdw, hikari nyer blog di promote dan diperkenalkan kepada saya oleh dr didi..hehe..

  14. Hussaini Says:

    Kita selalu merungut,
    Anak usrah lari
    Anak usrah tak dapat ditajnid
    Usrah dah makin boring
    Sama je aku saban tahun
    Aku ni kena berkorban je ke?
    Kawan-kawan yang lain tak buat kerja pon

    dan dalam hati kita makin mengira-ngira dengan Allah,
    bila kita mula menilai kejayaan kita dengan hasil kita,
    bila kita mula meletakkan usaha itulah segalanya,

    Allah pasti akan menguji kita.
    Indah kan dunia luar tu?
    Ada kesenangan?
    Bebas dari penderitaan.
    Dapat kemewahan.
    Dapat teman yang enak.
    Keseronokan yang kita impi-impikan dulu…

    Masa kita tengah susah dan ‘boring’ ini,
    Datangnya semua keindahan itu,
    Indah, hingga kita tidak sanggup untuk kembali
    Kembali kepada kesengsaraan dahulu

    Bila kita toleh semula kepada binaan kita,
    Kita baru sedar, tapak yang kita dirikan dahulu ada gunanya
    Bukan sekadar menghabiskan masa
    Bukan sekadar untuk “blajar dari pengalaman”
    Tapi, itulah pilar-pilar kebangkitan ummah
    Namun apakan daya, istidraj kita mengatasi sabar kita

    Kita ingin kembali,
    Namun hati kita tidak sesuci dahulu
    Hati kita tidak sekuat dahulu
    Untuk berhadapan dengan pancaroba yang sebenarnya lebih indah
    INDAH DALAM SUKAR
    itulah kehidupan

    Jika kita masih mahu bermain-main
    Jika kita masih mahu meneka-neka
    Jika kita masih acuh tak acuh

    Kita bukanlah dari golongan terpilih itu
    Jadilah kita seperti Kaab bin Malik
    Terseksa dalam penipuan terhadap diri sendiri

    Lalu ia berkata:
    “Apabila aku berjalan di tengah khayalak ramai setelah Rasulullah pulang berperang (Tabuk), lalu aku mengelilingi mereka sehingga aku merasa sedih kerana aku hanya melihat diriku sendiri sebagai seorang laki-laki yang tercela oleh kemunafikan”


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s